• Gemeente Amstelveen: Alleen nog zorg voor wie het echt nodig heeft

    Wethouder Koops wijst er opnieuw op dat voor de gemeente steeds minder geld beschikbaar komt om (zorg)taken uit te voeren. Zij verwacht er voor € 70 miljoen aan uitgaven bij te krijgen, waarvoor maar € 50 miljoen uit Den Haag terug komt. Een gat van € 20 miljoen. Daardoor wordt de inzet van inwoners zélf steeds belangrijker. Daarom bevorderen we maatschappelijke participatie en willen we een vangnet inzetten voor mensen die dit het hardst nodig hebben, bijvoorbeeld mensen met een minimum inkomen. Dit doen we samen met professionals in de (zorg)sector. Ook steunen we initiatieven van bewoners die zorgen voor versterking van sociale samenhang.

  • Gemeente Arnhem: bezuinigingen 2014 bekend




    Gemeente Arnhem: bezuinigingen 2014 bekend

    Vanaf 2014 volgen er forse bezuinigingen op huishoudelijke hulp, dagbesteding in de zorg en een verplichting invoering van 'hergebruik' van scootmobielen.

  • Gemeente Berkelland start vrijwilliger website met zorgaanbieder



    Gemeente Berkelland zet vrijwilligerswebsite samen op met zorgaanbieder

    Om het zoeken naar vrijwilligerswerk te ondersteunen is VrijwilligersInformatiePunt Berkelland opgezet. Organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers, kunnen zich aanmelden bij én hun vacatures plaatsen op de vrijwilligersvacaturebank via onze website. Belangstellenden die vrijwilligerswerk zoeken, kunnen op onze website kijken naar bestaande vacatures.
  • Gemeente Brunssum biedt nazorg aan gebruikers scootmobielen

    Onduidelijk is de scootmobielen na al die tijd nog steeds op een veilige en passende wijze wordt gebruikt. Om dat vast te stellen, gaat de gemeente nazorg bieden. Tijdens de nazorg is er aandacht voor de technische staat van het voertuig. Ook wordt gekeken of de scootmobiel nog steeds optimaal kan worden gebruikt. Dat kan een speciale scootmobiel-cursus zijn om mensen weerbaarder in het verkeer te maken. Een andere mogelijkheid is dat mensen worden doorverwezen naar het centrale uitleenpunt voor scootmobielen. Ze hebben dan niet langer de dagelijkse last van een eigen scootmobiel, maar besteden de stalling en technische service uit aan het uitleenpunt waar ook deskundige begeleiding aanwezig is.

  • Gemeente Delft: online marktplaats voor zorg

    Gemeente Delft start een online marktplaats, waarop Delftenaren met een hulpvraag mensen of organisaties kunnen vinden die hulp kunnen bieden. De website is een landelijk initiatief en wordt voor Delft mogelijk gemaakt door onder andere Careyn, Zorgkantoor DSW en de gemeente Delft. Op de website kunnen Delftenaren zelf aangeven wat hun hulpvraag is en bekijken welke Delftenaren hen best een handje willen helpen. Denk aan klusjes in huis, de tuin, boodschappen doen, samen iets leuks ondernemen, hulp bij het invullen van papieren.

  • Gemeente Den Haag voert Puntenstelsel voor hulp in de zorg in uit Japan

    Gemeente Den Haag voert Puntenstelsel voor hulp in de zorg in uit Japan

    dinsdag 30 oktober 2012 | 10:38

    DEN HAAG - Er komt een netwerk voor wederzijdse hulp in dezorg. Burgers die anderen helpen met boodschappen doen of andere klussen,kunnen punten sparen, die ze later voor zichzelf kunnen inzetten.

    Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid)zal het hulpplatform WeHelpen.nl dinsdag 30 oktober 2012 officieel lanceren.

  • Gemeente Den Haag: extramuraliseren VG ondersteunen met MEE in 2013, 2014

    De gemeente Den Haag sluit met MEE een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor 2013 en 2014. Doel is om ervoor te zorgen dat kwetsbare burgers meedoen in de samenleving en dat noodzakelijke ondersteuning voor mensen met een beperking gewaarborgd blijft. Er zijn nieuwe afspraken gemaakt die gericht zijn op het delen van kennis en het stimuleren van de zelfredzaamheid. Zo is er eerder deze maand een pilot gestart om mantelzorgers te ondersteunen. Ook is er aandacht voor mensen met autisme en de naar schatting 30.000 inwoners van Den Haag met een lichte verstandelijke beperking. Voor deze groepen is het belangrijk om hun sociale netwerk te versterken en uiteindelijk meer welzijn met minder zorg te bereiken.

  • Gemeente Halderberge: geld voor extra wijkzuster tot 2015




    Gemeente Halderberge: 100.000 euro voor extra wijkzuster tot 2015 

    De Regionale Kruisvereniging West-Brabant (RKV) voert al enkele jaren het project ‘De wijkzuster terug’ uit. De gemeente Halderberge heeft besloten rijksgelden van meer dan 100.000 euro aan de vereniging beschikbaar te stellen, waardoor de komende twee jaar een wijkzuster in de gemeente werkzaam zal zijn.

  • Gemeente Helmond: verpleegkundige 2013 en 2014

    De gemeente Helmond (met rijkssubsidie) en het regionale zorgkantoor trekken geld uit om de komende twee jaar moeten in alle wijken van Helmond een 'wijkverpleegkundige-plus' als hét centrale gezicht voor de buurt gaan werken. De 'verpleegkundigen-plus' gaan als een centraal aanspreekpunt voor huisartsen, corporaties, maatschappelijk werkers en politie in een wijk functioneren. Ze gaan de zorg voor kwetsbare mensen coördineren, klanten doorverwijzen naar instanties en van advies en informatie voorzien. Het grote verschil met de vroegere werkwijze is dat mensen geen medische indicatie nodig hebben om hulp te krijgen. De gemeente hoopt dat de wijkverpleegkundigen dit jaar en over 2014 in totaal tenminste 300 nieuwe klanten en huishoudens bereiken.

  • Gemeente Hilversum: als zorg thuis niet meer kan sneller ingrijpen

    Gemeente Hilversum gaat met het plan “Beleids- en uitvoeringsplan Maatschappelijke zorg 2013 – 2015” namens de regiogemeenten de komende jaren invulling geven aan maatschappelijke zorg. De komende jaren zal worden gewerkt volgens het principe een plan, een regisseur. In het beleidsplan worden voor gekozen wonen en zorg specifieker te scheiden. De groep die in aanmerking komt voor maatschappelijke zorg krijgt de ondersteuning in eerste instantie thuis aangeboden. Inwoners van de regio Gooi- en Vechtstreek die niet meer op eigen kracht uit hun problemen komen, krijgen voortaan eerder en zo mogelijk dichter bij hun eigen woonomgeving maatschappelijke zorg (en onderdak in de opvang) aangeboden. Verder zal de ondersteuning minder vrijblijvend worden en zullen zonodig dwang en drang worden toegepast.

  • Gemeente Landerd (N-B): zorgcoöperatie

    Gemeente Landerd (N-B) gebruikt zorgcoöperatie

    De Zorgcoöperatie Schaijk is een burgerinitiatief. De hulp wordt volledig verleend door vrijwilligers. Eén van de speerpunten is: 'Mensen zodanig ondersteunen, dat ze zo lang mogelijk in Schaijk kunnen blijven wonen, ook als er dingen zijn die ze zelf niet meer kunnen.' Ze ontmoeten elkaar in het Rabobank gebouw.

  • Gemeente Leiden: als topverdiener in 2014 subsidie teruggeven




    Gemeente Leiden:
    organisaties met topverdiener moeten in 2014 mogelijk subsidie teruggeven
     

    In 2011 jaar heeft de gemeenteraad een nieuwe subsidieverordening vastgesteld, die mogelijk maakt om subsidiegeld terug te vorderen als er teveel topverdieners zijn. Bij de verantwoording daarover in 2014 kan er eventueel geld teruggevorderd worden, aldus het College van B&W.

  • Gemeente Leiden: zorg burgers onderling doen




    Gemeente Leiden: zorg burgers onderling doen

    Meer boerenverstand en eigen verantwoordelijkheid, minder grote bedrijven en overheid. Keukentafelgesprekken om te kijken wie iets voor een ander kan betekenen. ,,Met minder managers en organisaties komen we een heel eind, ’’ aldus Wethouder Roos van Gelderen.

  • Gemeente Lingewaard: Wmo-Beleidskader Samen = Meer

    Wethouder Bel van Welzijn licht toe: “De titel van het beleidskader is ‘Samen = Meer’ en dit is precies hoe Lingewaal de veranderingen wil benaderen: samen met onze inwoners en maatschappelijke partners.

  • Gemeente Medemblik: één loket welzijn en zorg




    Gemeente Medemblik: één loket voor welzijn en zorg

    Wethouder Dirk Kuipers tekent begin volgende week een overeenkomst met VGZ en zorgkantoor Noord-Holland Noord met als doel zorg en welzijn beter op elkaar af te stemmen. Kuipers: ,,Op het gebied van welzijn gebeurt al veel, maar de koppeling met zorg ontbreekt. De huisarts en de verpleegkundige zijn tot nu toe meestal niet betrokken.’’

  • Gemeente Montferland: jaarlijks 400.000 euro bezuinigen op thuiszorg

    De gemeente Montferland wil jaarlijks 400.000 euro bezuinigen op thuiszorg. Het aantal uren thuiszorg per persoon is opnieuw bepaald en in veel gevallen naar beneden bijgesteld.

  • Gemeente Oisterwijk: start zorgcoöperatie

    Gemeenten Moergestel, Heukelom en Oisterwijk krijgen samen een zorgcoöperatie. De zorgcoöperatie vloeit voort uit een aantal actuele ontwikkelingen. In grote lijnen komen die er op neer dat de overheid zich steeds verder terugtrekt en dat de inwoners zelf steeds meer aan zet zijn. De zorg is een van de belangrijkste maatschappelijke onderwerpen van dit moment. Als er minder geld is, zullen gewenste ontwikkelingen door de inwoners zelf tot stand moeten worden gebracht. Uit dat besef zijn de plannen voortgekomen voor een zorgcoöperatie voor de inwoners van Moergestel, Oisterwijk en Heukelom.

  • Gemeente Oss: vanaf 2017 7,5 miljoen euro minder van rijk

    Het college verwacht dat een grote groep mensen die niet meer in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp die straks zelf moet regelen via hun netwerk of commerciële partijen. Dit vraagt om nieuw beleid.

  • Gemeente Reek: start zorgcoöperatie

    Zorgcoöperatie voor Reek in oprichting

    Stichting BOL (Belangenbehartiging Ouderen Landerd) is aan het kijken in hoeverre de oprichting van een zorgcoöperatie in Reek wenselijk en mogelijk is. De op te richten Vereniging Zorgcoöperatie Reek wil de leefbaarheid behouden voor iedere inwoner van het dorp, maar in de eerste plaats voor kwetsbare ouderen en mensen die zorg nodig hebben. De vereniging wil de schakel zijn tussen het volledig zelfstandig kunnen functioneren met voldoende participatiemogelijkheden en zorg waar indicatie voor nodig is.

  • Gemeente Renkum actualiseert mantelzorgbeleid

    Gemeente Renkum brengt dit jaar een vernieuwde mantelzorgwijzer uit. ,,Speerpunt voor de komende jaren wordt daarom het verbeteren van de signalering en doorverwijzing. Dat gaan we doen door goede samenwerkingsafspraken tussen gemeente en alle betrokken organisaties te maken, en door te proberen de mantelzorgers nog beter te bereiken,'' legt wethouder Rita Weeda uit.

Bel mij terug

Vul uw gegevens in om teruggebeld te worden.