Nieuws

Elke 24-uur het relevante nieuws

Gemeenten Limburg starten basiszorgteams

Gemeenten Limburg starten basiszorgteams samen met zorgverzekeraar

Coöperatie VGZ, de gemeente Venray en de gemeente Horst aan de Maas gaan over tot vergaande samenwerking in zorg- en dienstverlening en het gezamenlijk streven om de voorzieningen in zorg en welzijn beter af te stemmen op de behoeften van inwoners en voor de toekomst betaalbaar te houden. Zorgverzekeraar VGZ vertegenwoordigt 70% van alle verzekerden in de regio. Partijen gaan aan de slag met het opzetten van wijkteams waarbinnen professionals nadrukkelijk samenwerken. In de wijkteams gaan verschillende hulpverleners – bijv. huisarts, maatschappelijk werker, jeugdgezondheidswerker, WMO consulent en de wijkverpleegkundige - samenwerken.

Zorgverzekeraar en gemeenten brengen zorg dichter bij burger

Omroep Venray, Door Marion Minten — ma 04-02-2013, 17:23

Coöperatie VGZ, de gemeente Venray en de gemeente Horst aan de Maas ondertekenden vandaag een convenant ‘Maatschappelijke participatie en ondersteuning’. Met deze handtekeningen bekrachtigen ze de intentie tot vergaande samenwerking in zorg- en dienstverlening en het gezamenlijk streven om de voorzieningen in zorg en welzijn beter af te stemmen op de behoeften van inwoners en voor de toekomst betaalbaar te houden. Zorgverzekeraar VGZ vertegenwoordigt 70% van alle verzekerden in de regio.

In het convenant is bijvoorbeeld vastgelegd dat partijen aan de slag gaan met het opzetten van wijkteams waarbinnen professionals nadrukkelijk samenwerken. “Het doel is om wijkbewoners dichtbij huis een betere ondersteuning op het gebied van zorg en welzijn te bieden.

In de wijkteams gaan verschillende hulpverleners - denk bijvoorbeeld aan huisarts, maatschappelijk werker, jeugdgezondheidswerker, WMO consulent en de wijkverpleegkundige - samenwerken. Dankzij deze samenwerking kunnen medische of sociale problemen eerder gesignaleerd worden waardoor verergering vaak kan worden voorkomen.

In de Zorgverzekeringswet, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de Wet Publieke Gezondheid (WPG) is geregeld dat gemeenten en zorgverzekeraars zoals VGZ samen verantwoordelijk zijn voor de organisatie van zorg en welzijn.

Het convenant heeft in eerste instantie betrekking op 2013. Er is een duidelijke intentie vanuit alle drie partijen om de samenwerking ook daarna voort te zetten. Op de foto staan Ronald Ruijters van het Zorgkantoor, Annemiek van Hees van de VGZ, wethouder Birgit op de Laak van de gemeente Horst aan de Maas en wethouder Twan Jansen van de gemeente Venray.

Bron: http://www.omroepvenray.nl/nieuws/2013/02/04/zorgverzekeraar-en-gemeenten-brengen-zorg-dichter-bij-burger

====CATALYSE IS NIET BETROKKEN BIJ DE INHOUD VAN DE EXTERNE NIEUWSVERSLAGEN. NEEM CONTACT MET ONS OP OM TE KIJKEN HOE DEZE ONTWIKKELING PAST IN DE TOEKOMST VAN DE ZORG EN DE ZORGFINANCIERING EN HOE ORGANISATIES ZICH DAAROP VOOR KUNNEN BEREIDEN ========

Bel mij terug

Vul uw gegevens in om teruggebeld te worden.