N-O Brabant: zes zorgcoöperaties
N-O Brabant: zes zorgcoöperaties
In een aantal kernen rondom Eindhoven is de afgelopen jaren ervaring opgedaan met een speciale stichting of zorgcoöperatie om van daaruit de diensten te kunnen aanbieden. Van deze zes best practices zijn uitgebreide beschrijvingen gemaakt.
Platform zorgcooperatieve ontwikkelingen
In een aantal kernen is de afgelopen jaren ervaring opgedaan met een speciale stichting of zorgcoöperatie om van daaruit de diensten te kunnen aanbieden. Van deze zes best practices zijn beschrijvingen gemaakt. Hieronder vind u de initiatieven en de beschrijvingen.
- Zorgcoöperatie Hoogeloon (gemeente Bladel)
- Dorpsraad Elsendorp (gemeente Gemert-Bakel)
- Zorgcoöperatie Helenaveen (gemeente Deurne)
- Zorgsteunpunt Heusden (gemeente Asten)
- Zorg om het dorp Mariahout (gemeente Laarbeek)
- Cooperatieve vereniging Tot uw dienst (gemeente Laarbeek)
Hoogeloon is onderdeel van de gemeente Bladel en telt ongeveer 2.200 inwoners. De gemeente ligt in de Brabantse Kempen, ongeveer 22 kilometer ten zuidwesten van Eindhoven.In 2005 richtten een aantal enthousiaste Hoogeloonse mensen de zorgcoöperatie Hoogeloon op. De steun onder de Hoogeloonse bevolking is groot, er zijn 227 leden van de zorgcoöperatie en er zijn meer dan 30 vrijwilligers actief. Opvallend is dat men geen lid hoeft te zijn om zich tot de coöperatie te wenden. Alle inwoners van Hoogeloon kunnen namelijk terecht op het wekelijkse spreekuur van de coördinator en ook voor het gebruik van sommige andere diensten is lidmaatschap niet noodzakelijk.
Om gebruik te maken van bepaalde diensten moet men minstens een half jaar lid zijn of met onmiddellijke ingang lid worden. De contributie is € 20.- per persoon per jaar. De coöperatie heeft één coördinator (20 uur) en vier zorgverleners (0-urencontract) in loondienst. Daarnaast maakt de coöperatie tijdens vakantieperiodes gebruik van drie ZZP’ers die de taken over kunnen nemen, zodat de continuïteit bewaard blijft.
Cliënten betalen de zorg en het coördinatorwerk, andere uitgaven worden gefinancierd door de ledencontributie. Subsidies en sponsoring worden enkel gebruikt om nieuwe producten te starten. Over het afgelopen jaar heeft de zorgcoöperatie een bescheiden winst gemaakt.
Diensten zorgcoöperatie Hoogeloon
- Spreekuur coördinator: Twee-wekelijks op maandag en donderdag van 10.30 uur tot 11.30 uur
- Dagbesteding: In Steunpunt Den Bogerd is een speciale ruimte ingericht voor dagbesteding. Dit biedt ouderen de kans wekelijks op maandag en donderdag een dag van huis te gaan. De dagbesteding geeft ouderen de mogelijkheid met een groepje van acht mensen de dag aangenaam door te brengen. Hierbij is deskundige ondersteuning van een verzorgende/activiteitenbegeleidster en een vrijwilliger uit Hoogeloon aanwezig.
- Eetpunt: Iedere dinsdag wordt in het steunpunt den Bogerd een warme maaltijd van drie gangen geserveerd voor ouderen die met elkaar gezond en lekker willen eten. De kosten zijn € 6,50 voor niet-leden en € 5,50 voor leden van de zorgcoöperatie.
- Klussen- en vervoersdienst: Gaat in samenwerking met het KBO. Hier zijn vrijwilligers voor.
- Uitleen rollend materiaal: De zorgcoöperatie bezit een scootmobiel, enkele rolstoelen en rollators. Deze kunnen door leden gratis worden gebruikt.
- Tuinonderhoud: Inwoners van Hoogeloon kunnen gebruik maken van het inkoopcontract dat de Zorgcoöperatie heeft afgesloten met de WVK-afdeling (sociale werkvoorziening) Groenbeheer.
- Thuiszorg:
Vanaf september 2008 is de zorgcoöperatie gestart met het verlenen van hulp in het huishouden, persoonlijke en verpleegkundige zorg. Inwoners van Hoogeloon kunnen van deze dienst gebruik maken. De coördinator biedt informatie en ondersteuning. Met een indicatie voor hulp in het huishouden of zorg kunnen cliënten met een Persoonsgebonden Budget (PGB) terecht bij Zorgthuis van de zorgcoöperatie. De zorgcoöperatie werkt met deskundige medewerkers in loondienst, voor mensen uit Hoogeloon. De coördinator stemt de wensen met de cliënt af en maakt met de cliënt afspraken over de zorgverlening.
Maandelijks ontvangt de cliënt een rekening en de coördinator verzorgt, indien gewenst, de administratie en verantwoording van het PGB. De tarieven (2011) zijn als volgt:
- Persoonlijke verzorging €33,28 €36,87 (weekend)
- Verpleegkundige zorg €41,82 €43,13 (weekend)
- Voor huishoudelijke hulp zijn geen medewerkers in dienst. Wel bemiddelt de zorgcoöperatie indien gewenst tussen cliënten met een PGB voor huishoudelijke hulp en ZZP’ers.
Elsendorp is een dorp van ruim 1.000 inwoners en is één van de zeven kernen van de gemeente Gemert-Bakel. De inwoners zijn van oudsher gewend hun eigen boontjes te doppen, het dorp heeft een sterke sociale infrastructuur.
Het Dorpsoverleg Elsendorp is eigenaar van steunpunt d’n Elsenhof. Woningstichting ‘Goed Wonen’ heeft locatie d’n Elsenhof gerealiseerd, er zijn 8 huur- en vier koopwoningen voor ouderen gevestigd boven het steunpunt. Ook in de directe nabijheid van het steunpunt staan seniorenwoningen, wat de reden is van de locatie van het steunpunt. Het Dorpsoverleg heeft de volgende voorzieningen ondergebracht in steunpunt:
- Fysiotherapie uren elke dinsdag en donderdag van 8.00 uur tot 18.00 uur
- Consultatiebureau 1ste dinsdag van de maand bureau van 13.00 uur tot 17.00 uur
- Pedicure 1 keer per 2 weken voor de middag
- Koffieuurtje elke maandag van 10.00 uur tot 11.30 voor 55+ (kopje koffie á €1,-)
- Maaltijdvoorziening elke woensdag van 12.00 uur tot 13.30 uur
- Zorgteam Elsendorp: Om zorg voor en door Elsendorpers te realiseren is er samen met Zorgmed het Zorgteam Elsendorp opgezet, waarin zeven parttime verzorgenden en verpleegkundigen uit Elsendorp zitten. De zorg kost €43,- per uur. Als mensen zorg nodig hebben kunnen zij bellen met de coördinator van het Zorgteam. De coördinator van het Zorgteam doet dan voor de cliënt de aanvraag voor een indicatie van AWBZ-zorg. De verzorgenden en verpleegkundigen zijn in dienst van Zorgmed en worden ingezet om mensen uit Elsendorp zorg te verlenen. Zorgvragers met een PGB kunnen daarom altijd een zorgverlener krijgen die afkomstig is uit Elsendorp en door de korte reistijd meer tijd heeft voor een praatje. Er wordt aan 20 Elsendorpers, vooral in de ochtend en avond, zorg verleend door het Zorgteam Elsendorp. De tijden waarop zorg wordt verleend worden overlegd met de cliënt tijdens het intakegesprek.
- Hulp in het huishouden: Als mensen een Wmo indicatie krijgen voor hulp bij het huishouden kunnen ze ervoor kiezen om iemand uit Elsendorp in dienst te nemen (PGB). De hulp in de huishouding kost dan €14,55 per uur. De commissie Zorg op Maat heeft een pool van tien Elsendorpers samengesteld die hulp in huishouding kunnen verzorgen. Ook wat betreft de hulp bij de huishouding kunnen cliënten dus voor zorgverleners uit Elsendorp kiezen. Hiervoor nemen ze contact op met de dorpsondersteuner, die eveneens een aanvraag doet bij het Wmo-loket en het PGB van de cliënt beheert.
- Dorpsondersteuner: Het doel van het inzetten van een dorpsondersteuner is het optimaliseren van de zelfredzaamheid en onderlinge hulp van de inwoners van Elsendorp waardoor het welzijn van inwoners wordt verhoogd. De dorpsondersteuner beantwoordt de hulpvragen van inwoners uit Elsendorp op het gebied van zorg, Wmo en informele zorg. Ze zorgt bovendien voor een optimale afstemming met de professionele instanties, waardoor formele en informele zorg op elkaar aansluiten. Zij is verantwoordelijk voor het totale traject ‘van signaal tot de invulling’. Door de inzet van een dorpsondersteuner blijven inwoners gevrijwaard van bureaucratische rompslomp. De dorpsondersteuner is voor 8 uur in de week in dienst bij gemeentelijke welzijnsinstelling Impuls, maar legt verantwoording af aan de commissie Zorg op Maat.
Helenaveen is een kleine kern van de gemeente Deurne en telt 870 inwoners. De gemeente ligt in de Peel, ongeveer 37 kilometer ten oosten van Eindhoven. Helenaveen heeft sinds 2009 jaar een zorgcoöperatie. Het opzetten van een Integraal Dorpsontwikkelingsprogramma (IDOP) en het feit dat de kerk, het klooster in het centrum van het dorp te koop aanbood is voor een aantal dorpsbewoners aanleiding geweest om in het dorp een aantal zaken op een rijtje te zetten. De dorpsbewoners constateerden dat er vooral op het gebied van zorg te weinig mogelijkheden waren in het dorp.
Dorpsbewoners kunnen lid worden van de Zorgcoöperatie voor € 22,00 per persoon per jaar. De diensten bestaan uit Dagbesteding, Zorginformatiepunt, Klussendienst en Zorgwoningen.
- Dagbesteding: In een multifunctionele ruimte in Dorpscentrum is een ruimte gevestigd waar elke dinsdag van 10.00-16.00 uur dorpsbewoners vanuit Helenaveen terecht kunnen voor gerichte activiteiten en begeleiding. Twee deskundige vrijwilligers (verpleegkundigen) ontvangen dorpsbewoners die er de hele dag terecht kunnen voor allerlei soorten activiteiten. De kosten voor deelname bedragen € 6,50 per dag incl. lunch met soep.
- Zorginformatiepunt: dagelijks om geïnformeerd te worden over de meest uiteenlopende zorg- en welzijnsproducten. Ook is het mogelijk om ‘moeilijke’ papieren in te vullen of om gewoon een praatje te komen maken.
- Klusdienst: Er zijn twee vrijwilligers werkzaam voor de Klusdienst. De kosten zijn € 2,50 per half uur en worden door de aanvrager betaald zodra de klus is geklaard.
- Zorgwoningen: nieuwbouw in samenwerking met Woningstichting Bergopwaarts en de gemeente Deurne.
Heusden is een kleine kern in de gemeente Asten en telt ongeveer 2.400 inwoners. De gemeente ligt in de Peel, ongeveer 30 kilometer ten Noordoosten van Eindhoven. Heusden is op 1 januari 2011 gestart met het Zorgsteunpunt. In het jaar 2005 is in Heusden een integraal dorpsontwikkelingsprogramma (iDOP) vastgesteld. Kerndoel van het dorpsontwikkelingsprogramma Heusden is het verbeteren van de leefbaarheid in Heusden.
Netwerkzorg, een combinatie van professionele inzet en vrijwilligerswerk, is het uitgangspunt.Partners in het zorgsteunpunt zijn de gemeente met het loket WMO, de zorgaanbieders, zo mogelijk een huisarts,organisatie voor Welzijn Onis, de dorpsraad Heusden als intermediair tussen gemeente en als belangenbehartiger voor leefbaarheid van het dorp met zijn inwoners, en de KBO. Vrijwilligers vormen een onmisbare schakel in het geheel.
Diensten Zorgsteunpunt:
- Vraagbaak voor informatie en advies (Wekelijks op vrijdag van 10.30 uur tot 11.30 uur in Gemeenschapshuis)
- Groepsactiviteiten
- Lokaal team voor thuiszorg: In overleg met zorgaanbieder Savant is gekozen om in Heusden voor verzorging en verpleging met een klein lokaal team van hulpverleners te gaan werken.
Mariahout is onderdeel van de gemeente Laarbeek. De gemeente telt 22.000 inwoners waarvan er 1.873 in Mariahout wonen. Om in te spelen op maatschappelijke problemen, zoals vergrijzing, ontgroening en verdwijnende voorzieningen, die zich in Mariahout voordoen, werd in 2000 Zorg om het Dorp Mariahout opgericht. Na de oprichting van Zorg om het Dorp werd een locatie gezocht voor het Dorps Service Centrum. Met de realisatie van een nieuw Buurthuis in het dorp in oktober 2007 is het Dorps Service Centrum verhuisd naar dat nieuwe Buurthuis. Het Dorps Service Centrum wordt bemand door vrijwilligers en is maandag tot en met vrijdag van 9.00-11.00 uur geopend. De voorzieningen en diensten die het Dorps Service Centrum biedt is fors uitgebreid. Zo is er in samenwerking met de gemeente Laarbeek en Stichting Welzijn Laarbeek een gemeentelijk Wmo-servicepunt gevestigd, is er in samenwerking met bibliotheek de Lage Beemden een zogenaamd ‘biebpunt’ beschikbaar, worden er nog steeds computerlessen aangeboden, is er een uitleen van medische materialen zoals krukken en rollators, vindt er verkoop van de Wereldwinkel plaats en kunnen inwoners van Mariahout er terecht voor informatie en advies. Het Dorps Service Centrum loopt goed, alle werkzaamheden worden verricht door vrijwilligers en inwoners van Mariahout lopen graag binnen voor uiteenlopende zaken.
Laarbeek is een gemeente van ongeveer 21.000 inwoners. In Landerd wonen 1.850 inwoners. De gemeente ligt in de Peel, ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van Eindhoven. Laarbeek heeft sinds 5 jaar een zorgcoöperatie. Op 2 november 2005 is bij notariële akte de Coöperatieve Vereniging ‘Tot Uw Dienst’ opgericht. De vereniging heeft tot doel te voorzien in de behoefte van de leden in voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Dit doel wordt bereikt door het uitoefenen van een makelaarsfunctie tussen vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg, door het stimuleren van kleinschalig (zorg)ondernemerschap en door het afsluiten van overeenkomsten met andere bedrijven. Alle inwoners van Laarbeek kunnen lid worden van de coöperatieve vereniging en de leden hebben zeggenschap over het beleid van de vereniging.
De vereniging werkt vanuit de bibliotheek van Landerd en bemiddelt voor de volgende diensten:
Bemiddeling (oa. Indicatie aanvragen), HV, PV, VP, Alarmering, Waakdienst, Tuinonderhoud, Woninginspectie, Deskundigheidsbevording en Zorg voor Demeterenden.
Uitgangspunten zijn:
- Leden betalen diensten uit een persoonsgebonden budget (PgB) of eigen inkomsten
- Aanbieders werken zelfstandig en zijn niet in loondienst van de vereniging
- Zorgvragers houden de regie over hun leven
- Zorgvragers krijgen zo min mogelijk zorgaanbieders in huis en zo veel mogelijk vaste bekende gezichten
- Zorgvragers betalen zelf hun rekeningen
- Zorgaanbieders functioneren in zelfsturende teams en de zorgadviseurs zijn op de achtergrond beschikbaar
- De vereniging creëert randvoorwaarden voor zorgvragers en aanbieders
- De tarieven voor de dienstverlening worden door de zorgvrager en door de aanbieder in onderling overleg vastgesteld. Op verzoek van de leden zijn door het bestuur van de vereniging adviestarieven opgesteld.
Werkwijze Tot Uw Dienst
- Wanneer een inwoner van Laarbeek zorg nodig heeft wordt hij of zij geadviseerd hiervoor een indicatie bij de gemeente (Wmo) of bij het Centraal Indicatieorgaan Zorg (AWBZ) aan te vragen. De coöperatieve vereniging is bereid om aanvragers hierbij van dienst te zijn, wel wordt gevraagd om dan lid te worden van de vereniging.
- Zodra de indicatie ‘binnen’ is, bekijkt een zorgadviseur van Tot Uw Dienst welke zorgvraag de aanvrager heeft en welke aanbieder of welk team van aanbieders binnen de vereniging het meest geschikt is (zijn) om de gevraagde zorg uit te voeren. De Zorgadviseur speelt niet alleen de rol van makelaar, maar zorgt ook voor informatie, regelt de contracten en legt precies uit hoe alles werkt.
- Na de bemiddeling verdwijnt de zorgadviseur uit beeld maar blijft altijd op de achtergrond beschikbaar.
- Als bekend is wie de zorg gaat leveren (bij acute situaties kan dat zeer snel geregeld worden) starten de werkzaamheden en betaalt de zorgvrager rechtstreeks aan de zorgaanbieder. Zowel zorgvrager als zorgaanbieder zijn verplicht hun uitgaven en inkomsten te verantwoorden maar ook hier kan de vereniging weer van dienst zijn.
- De zorgaanbieder draagt een klein bedrag per gewerkt uur af aan de vereniging. Met deze middelen zorgt de vereniging voor haar voortbestaan en kunnen de kosten van locatie en deskundigheidsbevordering gedekt worden.
Contributies Coöperatieve Vereniging Tot Uw Dienst
2011
- Contributie Leden (echtparen) € 20,75/jaar
- Contributie Leden (alleenstaand) € 15,60/jaar
- Contributie (Zorgaanbieders) € 15,60/jaar
- (Aanbieders Huishoudelijke hulp dragen € 1,50/uur af aan vereniging en aanbieders Zorg € 2,00/uur)
- De adviestarieven bedragen voor een uur huishoudelijke zorg € 16,70 en voor verzorging € 22,90.
- Tot Uw Dienst kent een groeiend aantal leden. In 2005 werd gestart met drie leden en per oktober 2010 is dit aantal uitgegroeid tot 246. In het jaar 2009 waren er 198 leden. 29 van deze leden waren zorgaanbieder en 49 ontvingen hulp.
Diensten Coöperatieve vereniging Tot Uw Dienst
Bemiddelen tussen Vraag en Aanbod
- Zorgadviseurs zijn beschikbaar om te bemiddelen tussen vraag en aanbod van alle soorten van zorg- en dienstverlening. Belangrijk hierbij is dat er vanuit de zorgvrager uitgekeken wordt naar de ‘juiste man of vrouw op de juiste plaats’. Daarnaast is het mogelijk om hulp te krijgen bij de financiële verantwoording naar belastingdienst en Zorgkantoor.
Huishoudelijke Hulp
- Er zijn huishoudelijke hulpen beschikbaar in elke kern van Laarbeek.
Persoonlijke Verzorging
- Er zijn verzorgers en -sters beschikbaar in elke kern van Laarbeek. Zij voldoen aan alle wettelijke vereiste kwaliteiten om alle verzorgende handelingen te kunnen uitvoeren.
Verpleging
- Er zijn verpleegkundigen beschikbaar. Zij voldoen aan alle wettelijke vereiste kwaliteiten om alle verpleegkundige handelingen te kunnen uitvoeren.
Alarmdienst
- Tot Uw Dienst biedt de mogelijkheid om gealarmeerd te worden en als eerste aanwezig te zijn als er door een lid gebruik wordt gemaakt van een persoonlijk alarmeringssysteem.
Slaapdienst/waakdienst
- Er zijn mensen beschikbaar om slaapdiensten en waakdiensten te doen.
Tuinonderhoud
- Tot Uw Dienst heeft afspraken gemaakt met een bedrijf om leden gebruik te laten maken van tuinonderhoud op maat. Deelnemers betalen een gereduceerd tarief per uur.
Zorgboerderij Grootenhout
- Tot Uw Dienst heeft samen met twee exploitanten een zorgboerderij (Zorgboerderij Grootenhout) voor dementerenden tot ontwikkeling gebracht. Desgewenst kan Tot Uw Dienst hier ook zorg verlenen.
Woninginspectie en onderhoud
- Voor leden van Tot Uw Dienst is het mogelijk om een jaarlijkse woninginspectie te laten uitvoeren. Indien uit deze inspectie mocht blijken dat er achterstallig onderhoud is dan kan een bouwbedrijf tegen gereduceerde prijzen ingeschakeld worden.
Deskundigheidsbevordering
- Tot Uw Dienst biedt voor haar leden structureel cursussen en informatiebijeenkomsten aan. Voor de vragers bijvoorbeeld over het Persoonsgebonden Budget (PGB) en voor aanbieders cursussen gericht op de vakbekwaamheid en informatieve bijeenkomsten voor verzorgsters en verpleegkundigen.
Locatie Tot Uw Dienst
De coöperatieve vereniging tot Uw Dienst heeft een beperkte kantoorruimte. Deze is gevestigd in de bibliotheek aan de Otterweg in Beek en Donk. Tot Uw Dienst heeft wel een eigen ingang en ook kunnen mensen via de bibliotheek de ruimte bereiken. In principe gaat Tot Uw Dienst naar de mensen toe, maar op kantoor worden sollicitatiegesprekken gevoerd met aanbieders, werkbesprekingen gehouden en vinden er bestuursvergaderingen plaats. Ook worden er alle administratieve werkzaamheden verricht en vindt archivering plaats. Voor deze werkzaamheden zijn tien vrijwilligers actief.
Samenwerking andere organisaties
- Voor de coöperatieve vereniging Tot Uw Dienst is plaatselijke maar ook regionale samenwerking erg belangrijk. Bestuursmatig zijn er contacten met Stichting Welzijn Ouderen Laarbeek, Seniorenraad Laarbeek en Platform Gehandicaptenbeleid Laarbeek.
- Daarnaast zijn er regelmatig contacten met:
- Gemeente Laarbeek (wethouder Welzijn)
- Gemeente Laarbeek (medewerkers WMO loket)
- Provincie Noord-Brabant
- Zorgkantoor Tilburg
- Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)
- Zorgcoöperatie Hoogeloon
- Centrum voor werk en Inkomen
- Centraal Indicatieorgaan Zorg
- Huisartsen Laarbeek
- Transferverpleegkundigen Elkerliek Ziekenhuis Helmond
- Ouderenadviseur Laarbeek
- Steunpunt Mantelzorg Laarbeek
Meer informatie
- Kijk voor meer informatie op: www.cooperatietotuwdienst.nl
- Ook kan er contact worden opgenomen met de zorgcoöperatie
- Tot uw Dienst via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoon: 0492 46 20 32.
Bronnen:
http://archief.sre.nl/web/show/id=204792
http://archief.sre.nl/upload/204802_822_1297173200052-Beschrijving_Hoogeloon_def.pdf
http://archief.sre.nl/upload/204803_822_1297173246911-Beschrijving_Elsendorp_def.pdf
http://archief.sre.nl/upload/204806_822_1297173327036-Beschrijving_Mariahout_def.pdf
http://archief.sre.nl/upload/204807_822_1297173358457-Beschrijving_Laarbeek_def.pdf
====CATALYSE IS NIET BETROKKEN BIJ DE INHOUD VAN DE EXTERNE NIEUWSVERSLAGEN. NEEM CONTACT MET ONS OP OM TE KIJKEN HOE DEZE ONTWIKKELING PAST IN DE TOEKOMST VAN DE ZORG EN DE ZORGFINANCIERING EN HOE ORGANISATIES ZICH DAAROP VOOR KUNNEN BEREIDEN ========